WinKAS Tilskudssystem er en overbygning på foreningskartoteket, hvor den dynamiske feltopbygning er et centralt element.
Foreningskartoteket kan faktisk betragtes som et Excel-ark, hvor alle nøgletal om foreningen indtastes i de dertil oprettede felter. Der kan defineres nogle ”Beregnings”-felter, som har til formål at beregne indholdet af andre felter og/eller egne faste værdier (Variabel kartotek).
NB: Det er muligt at lave beregninger på baggrund af tidligere beregninger eller nøgletal (historiske tal).
Når alle felter er oprettet til at håndtere en given tilskudsordning, ser brugeren – øjeblikkeligt – ændringen på det faktiske tilskud, når et tal ændres.
WinKAS indeholder et variabelt kartotek, hvor brugeren kan definere nogle faste værdier, som kan bruges til beregning af mellemresultater eller totaler. Når foreningskartoteket indeholder alle nøgletal, kan en variabel ændres, og alle resultater genberegnes automatisk.
Det variable kartotek bruges derfor til at regulere det overordnede resultat af tilskud i forhold til det lagte budget for ordningen.
WinKAS Foreningskartotek gør det muligt at definere hvilke felter, der indeholder nøgletal og derfor skal eksponeres via WinKAS Foreningsportal. Eksponering gør det muligt for foreninger selv at indrapportere nøgletal via WinKAS Online Foreningsportal eller via WinKAS Air (Foreningsløsning).
Tilskudsordningen indeholder en styring af perioder, således at foreningerne kun kan indrapportere i en given periode. Samtidig indeholder systemet et event-system, så brugeren hele tiden notificeres om indrapporteringer fra foreningerne.
I foreningskartoteket kan der oprettes forskellige typer af ”Fil”-felter til filer, som foreningerne sender i forbindelse med indrapportering af nøgletal.
Det betyder, at regnskaber ligger sammen med nøgletal i foreningskartoteket og nemt kan åbnes og sammenlignes i forhold til tidligere år. Det samme gør sig gældende for diverse bilag.
WinKAS Pro systemet er stærkt integreret med de kommunale ERP systemer:
Det betyder, at det er muligt at lave udbetalinger direkte til foreningerne via integrationen.
Det er muligt at definere felter til håndtering af forudbetalinger, som udbetalingssystemet håndterer.
Udbetalinger gennemføres ved at starte en kørsel, hvor WinKAS systemet generer de nødvendige filer til ERP-systemet og ligger disse på en WinKAS etableret server. Herefter kan ERP Systemet hente disse filer og behandle disse økonomisk samt udbetale til foreningerne.